fredag 7 oktober 2011

Genväg - ingen senväg

Jag gillar inte att steka mat.
Det osar och tar framförallt tid. Är det bara jag och maken som ska äta så är det väl ok men så är det sällan(aldrig).
Sex personer får jag räkna med ska äta varje dag plus två måtlådor då maken och dottern (som praktiserar just nu) behöver lunch till dagen därpå. Så det är många portioner som ska tillagas = tar tid.
Tack och lov för ugnen. Där steker jag fläsk, bacon, köttbullar och köttfärsbiffar osv. För att maten inte ska upplevas grå och oaptitlig så penslar jag med olja och lite soja.
Planerna för dagens middag var fetaostfyllda lammfärsbiffar(fick bli älgfärs). Då slog det mig, ni har säkert redan kommit på detta, köttfärsen(kryddad med goda kryddor) trycktes ut i en smord ugnsfastform. Inget kladd och formande med händerna. Fetaosten petades ned. På med oljan/sojan. In i ugnen. Så enkelt, så snabbt. Passar mig perfekt med andra ord.
Till det ugnsbakade potatishalvor och vitlöksklyftor, två såser och med tillbehör som, grönsallad, oliver och soltorkade tomater blev det en jättegod middag en vanlig fredagkväll.
Ett tips! Köp Änglamarks delikatesspotatis så god som ugnspotatis.

Kvällens vin : En Italienare(såklart) Brolio. Barone Ricasoli.
I morgon väntar roligheter. Nu blir det TV och Idol.
Trevlig kväll alla vänner/ Annette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar